Die Untersuchung der Umverteilungswirkungen der staatlichen Aktivitäten in Österreich im Jahr 2010 schließt an die bisherigen
Arbeiten des WIFO zu diesem Thema an. Mit einer Abgabenquote von 40,8% und einer Staatsausgabenquote von 53% des BIP weist
Österreich ähnlich wie die skandinavischen Länder, Belgien, Frankreich und Italien ein hohes Umverteilungspotential des Staates
auf. Die Umverteilung erfolgt vor allem über die Ausgabenseite. Durch die regressive Struktur der indirekten Steuern und Sozialabgaben
und das relativ niedrige Gewicht der Steuern auf Einkommen und Vermögenserträge verteilt das Abgabensystem nur in geringem
Maß um. Eindeutig umverteilend wirken dagegen die wohlfahrts- und sozialstaatlichen Leistungen der öffentlichen Hand: Neben
den Pensionsausgaben entfällt der Großteil der sozialen Geld- und Sachleistungen auf die Bereiche Gesundheit, Bildung und
Familie und kommt allen Haushalten unabhängig von ihrem Einkommen gleichermaßen zugute, sodass deren relative Bedeutung für
Haushalte mit niedrigem Einkommen deutlich höher ist als für einkommenstärkere Haushalte. Leistungen im Zusammenhang mit Arbeitslosigkeit
sowie die Sozialhilfe, die Wohnbeihilfe, die Hinterbliebenenpensionen, das Pflegegeld und einzelne Familienleistungen wie
das Kinderbetreuungsgeld und die öffentliche Kinderbetreuungsinfrastruktur werden hingegen aufgrund der stärkeren Betroffenheit
häufiger von Haushalten mit niedrigem Einkommen in Anspruch genommen und bilden für diese einen substanziellen Einkommensbestandteil.
Zwischen 2000 und 2005 und vor allem zwischen 2005 und 2010 wurde die Verteilung der Primäreinkommen der privaten Haushalte
deutlich ungleicher. Auch die Sekundäreinkommen (Primäreinkommen nach Abzug aller direkten und indirekten Abgaben zuzüglich
aller monetären und realen öffentlichen Transfers), die zwischen 2000 und 2005 relativ stabil geblieben waren, waren 2010
ungleicher verteilt als Mitte der 2000er-Jahre.
Research group:Labour Economics, Income and Social Security – Macroeconomics and Public Finance – Regional Economics and Spatial Analysis
Language:German
Redistribution by the Austrian State
The analysis of the redistributive effects of the state activities in Austria in the year 2010 follows previous work carried
out by WIFO. In Austria, the available redistribution potential is of a scale similar to that in the Scandinavian countries,
Belgium, France and Italy. In 2010, the overall tax ratio stood at 40.8 percent, 4.2 percentage points above the EU 15 average.
Redistribution primarily takes place through public expenditures. Due to the regressive structure of indirect taxes and social
insurance contributions, and the comparatively low weight of taxes on income and capital, the total redistributive effect
of the tax system is only modest. The redistribution effect is much larger when it comes to public welfare and social services:
apart from old-age pensions, monetary and in-kind benefits mostly relate to the areas of health care, education and families,
to be enjoyed to a similar extent by all households irrespective of their income so that their relative importance is much
greater for low-income than for high-income households. Being more highly exposed to risks such as unemployment and illness,
benefits relating to unemployment, social assistance, housing assistance, survivor's pensions, long-term care benefits, as
well as some family benefits such as the child-care allowance and the public child care infrastructure are typically taken
up more frequently by low-income households for whom they constitute a substantial part of their income. Over the years of
the investigations 2000, 2005 and 2010, the distribution of primary incomes (market incomes and old-age pensions) became substantially
more unequal, especially in the second half of the decade – a development that was not offset by the state's redistribution
efforts. This effect is primarily driven by a drifting apart of very low and very high market incomes. Moreover, a rise in
the share of persons without market or pension income could be observed. In a similar vein, the distribution of secondary
household incomes (primary incomes plus monetary and in-kind public transfers, net of all direct and indirect taxes), which
had remained relatively stable between 2000 and 2005, was found to be more unequal in 2010 than in the mid-2000ies.