Die Umverteilung durch den Staat erreicht in Österreich einen beträchtlichen Umfang: Das obere Drittel der Haushalte, das
über 60% des Brutto-Haushaltseinkommens verfügt, zahlt 62% der Abgaben und Steuern und erhält 43% der erfaßten öffentlichen
Transfers. Der hohe Anteil an den (an der Zahl der Empfänger orientierten) Transfers spiegelt die überdurchschnittliche Haushaltsgröße
wider. Für das obere Drittel der Haushalte machen diese Transfers aber nur 12% des Bruttoeinkommens aus, die Abgaben dagegen
37%. Das mittlere Drittel der nach dem Einkommen gereihten Haushalte verfügt über 28% des Brutto-Haushaltseinkommens, zahlt
28% der Abgaben und bezieht 35% der Transfers. Das untere Drittel der Haushalte verfügt über nur 12% des Brutto-Haushaltseinkommens,
zahlt knapp 10% aller Abgaben, erhält aber 22% aller erfaßten Transfers. Diese Leistungen machen hier 31% des Einkommens der
betroffenen Haushalte aus, im oberen Drittel nur 12%.
Keywords:Umverteilung durch den Staat in Österreich; Redistribution by the State in Austria
Research group:Labour Economics, Income and Social Security
Language:German
Redistribution by the State in Austria
Although the size of the public sector is large in Austria, its redistributive impact from high to low income classes is limited:
on the revenue side, indirect taxation is high and, on the expenditure side, the principle of horizontal equity is prevalent.
In Austria, income and property taxation is low and only moderately progressive due to a number of tax concessions which lower
the tax rate for high incomes substantially. Indirect taxes and social security contributions which have a clearly regressive
effect on the distribution make up more than 70 percent of all public revenues. Thus, the degree of progression of public
revenues is only moderate. Public expenditures amount to more than 50 percent of GDP in Austria. Eligibility and hence the
distribution of public expenditures are dominated by the principle of horizontal equity and means testing is of hardly any
importance. Consequently, in actual terms most public benefits are received by higher income classes with larger household
size. Only unemployment benefits, unemployment assistance and special assistance for single mothers are, in actual terms,
distributed to low-income groups to a significant extent. In spite of this, low-income classes receive proportionately more
public benefits than high-income groups. Thus, the expenditure side is clearly progressive: the first decile has 50 percent
more income after redistribution than before, the fifth decile loses 10 percent and the top decile about 25 percent.