Für Breitband Austria 2020 steht ein Budgetvolumen von 980 Mio. € zur Verfügung. Für die in den Phasen 1 (2015/16) und 2 (2017/18)
initiierten Ausschreibungen wurden ca. 683 Mio. € an Fördermitteln budgetiert, wovon 467 Mio. € oder fast 68% von 173 Fördernehmern
mit 692 Projekten tatsächlich in den Phasen 1 und 2 abgerufen wurden. Damit verbleibt für Phase 3 (2019/20) noch ein Fördervolumen
von 513 Mio. €. Mit 265 Mio. € ging der Großteil der Fördermittel an die Programmschiene Access (257 Projekte, 26 Förderwerber),
jeweils 88 Mio. € ergingen an Backhaul (171 Projekte, 21 Projektwerber) und Leerrohr (235 Projekte, 155 Projektwerber). Access-ELER
spielte mit nur 25 Mio. € (29 Projekte, 9 Projektwerber) nur eine untergeordnete Rolle. Mit Abschluss der Phase 2 waren statt
der geplanten 70% erst knapp 50% der budgetierten Fördermittel ausgeschüttet worden. Dies ist einerseits auf den verspäteten
Start der Programme im Jahr 2015 zurückzuführen, und andererseits auf die unvollständige Ausschöpfung der jeweils ausgeschriebenen
Fördermittel.
Research group:Industrial, Innovation and International Economics
Language:German
Evaluation of the Broadband Initiative BMLRT 2017-2018
A total budget of 980 million € is available for Broadband Austria 2020. Approximately 683 million € in funding was budgeted
for the calls initiated in Phases 1 (2015-16) and 2 (2017-18), of which 467 million € or almost 68 percent was actually drawn
down in Phases 1 and 2 by 173 funding recipients with 692 projects. This leaves a funding volume of 513 million € for phase
3 (2019-20). At 265 million €, most of the funding went to the Access program line (257 projects, 26 applicants), while 88
million € each went to Backhaul (171 projects, 21 applicants) and Leerrohr (235 projects, 155 applicants). Access-ELER played
a minor role with only 25 million € (29 projects, 9 project applicants). At the end of Phase 2, only just under 50 percent
of the budgeted subsidies had been disbursed instead of the planned 70 percent. This is due on the one hand to the delayed
start of the programs in 2015, and on the other hand to the incomplete utilization of the respective advertised funding.